Sunday, September 30, 2012

Dag 5: Venedig

Organisationen anordnade en tripp till Venedig, som vi tackade ja till att närvara på. Klockan 05.00 på torsdagsmorgonen gick vi upp för att äta en ordentlig frukost, det sades att vi inte skulle få lunch förrän vid klockan två. Efter det åkte vi buss till Desenzano, för att därifrån åka med ett abonnerat tåg till Venedig.

I Desenzano, väntar på tåg.
 Vi blev indelade i olika färggrupper, för att göra det lättare för de organiserande att hålla reda på oss. Vi fick färgen orange!

Truppen till Venedig, minus mig, Magnus och Simon. (sitter till höger, utanför bild)

Sven var cool idag.
 När vi kom fram så började vi visiten med att köa. Det var inte så roligt att köa, men vi köade till att få åka en båt, och att åka båt är ju roligt, så det var okej. Medan vi väntade så höll det slovakiska landslaget på med någon slags magi (se bild).

Slovakiska landslagets trollkonst.
 Efter båtturen så anlände vi till någon slags "gamla stan" i Venedig. Där skulle vi gå in i ett par gamla byggnader, för att färden senare skulle gå vidare mot lunchförtäring.

Sven framför ett torn.

Sven framför "basilikan".
 Det var vatten på de olika torgen i Venedig. Det sades att staden sjunker, verkade lite otäckt.

Vatten på torget i Venedig. Behövs små broar för att folk inte ska bli blöta om fötterna.

En guide med otroligt dålig engelska visade oss runt.
Efter några visiter i ett par signifikanta byggnader så började promenaden mot lunchen.

Klassisk Venedig-bild.
 Efter att vi gått en stund så var det dags att köa igen. Vid det här laget började köandet bli väldigt tröttsamt, vi stod säkert en timme och köade. Men vi visste inte riktigt vad vi köade för, bara att vi skulle få mat inom kort.

Kö-underhållning i form av bandit-Fredrik.

Verkade som vi köade in till någon slags militäranläggning.
Efter att vi köat klart så blev vi slussade över ett gammalt industriområde eller liknande, som kallades för Venedigs gamla "arsenal".

Arsenalen. Antagligen den mest Half-Life 2-liknande bild jag någonsin tagit.
Efter båtturen över ett litet vattenområde så gick vi en sväng, sen var det dags att köa igen. Det var trångt, varmt, hungrigt, och allmänt jobbigt att stå där och trängas i en timme för att få mat.

Vi köade, och köade...
Till slut fick vi mat, Sven blev glad.
Efter att vi ätit klart så var det dags att åka båt tillbaka till tågstationen. Båtturen skulle gå genom det så kallade "inverterade S:et", floden som passerar genom Venedig. Men förstås, innan vi skulle få gå på båten så var vi tvugna att... just det, köa.

Lagledarfoto i kön till båten.

Köa, köa, köa.
Båtturen var tämligen trevlig. Jag och Fredrik hittade sittplatser längst bak på båten, utomhus, dr man kunde sitta och njuta av Venedigs unika byggnader och kanaler.

Gamla stan + vatten = Venedig.

Åker lite båt...

Cool bro.
Sen satte vi oss på tåget hem, äntligen. Vi var ganska trötta på att köa vid det här laget, det var en känsla som vi delade med majoriteten av IOI-deltagarna som var på besök i Venedig. Vissa deltagare hoppade till och med av rundturen och klarade sig runt på egen hand. På tåget hem så gjorde det svenska tävlingslaget ett eget kortspel, med algoritmik + IOI2012-tema. Otroligt underhållande.

Union-find-kort i det egengjorda spelet.

Mycket skratt åt dumheterna i det egengjorda spelet.

Imorgon är det dags för prisutdelning och avslutningsceremoni. Hoppas inte det blir lika mycket köande då. Nåja, nu har vi åtminstone sett Venedig, en del av det i alla fall.